Informatie 0 Favorieten Home
Geschreven door: Adelien (Gastblogger) 04 jul 2016

Vakantie vieren in het Belgische Lommel

Dit artikel is 617 keer gelezen

Nu we weer richting de zomer gaan denk ik met veel plezier terug aan onze vorige vakantie van afgelopen zomer. Vorig jaar juli ben ik samen met mijn gezin en de vriend van onze oudste dochter op vakantie geweest naar het Belgische Lommel. We hebben 14 dagen lang genoten van een heerlijk verblijf op Vakantiepark Blauwe Meer. Regelmatig barbecueën, zwemmen in het zwembad en de omgeving verkennen. Een geslaagde vakantie met hoge temperaturen, veel zon en natuurlijk een top gezelschap!

Op naar onze vakantiebestemming net over de grens in België

Het vakantiehuis is geboekt, de spullen zijn in de auto geladen en de tank is vol, tijd om op vakantie te gaan. We stapten met zijn allen in de auto, de hond ging in de kofferbak en de TomTom stond klaar om ons te leiden naar onze vakantiebestemming. Na een korte reis vanuit Marknesse, ongeveer twee en een half uur rijden, kwamen we rond drie uur ’s middags aan op het vakantiepark. Het vakantiepark ligt net over de grens met onze zuiderburen, op slechts een half uurtje rijden van de winkelstad Eindhoven. Meteen bij aankomst werden we vriendelijk ontvangen bij de receptie. Na een kort welkomswoord kregen we de sleutel van ons vakantieverblijf. Dit was een comfortabel chalet waar wij met zijn zessen en onze trouwe viervoeter in verbleven. Het chalet was van alle gemakken voorzien en we hadden zelfs een televisie tot onze beschikking. Tevens hadden we een eigen parkeerplaats en terrasje met stukje gras. Ideaal voor onze hond. Bij aankomst was het weer super, het zonnetje scheen, tijd voor ons eerste drankje. De mannen genoten van een biertje terwijl ik voor mijzelf een wijntje inschonk. Heerlijk om op zo’n manier op je vakantiebestemming aan te komen.

Onze vakantie midden in de groene Belgische stad Lommel

Na even kort op het terras van ons vakantiehuis gezeten te hebben, gingen we het vakantiepark verkennen. Op internet hadden we al wat foto's bekeken, maar in werkelijkheid zag het vakantiepark er nog mooier en ruimer uit. Zo was er een verkoelend zwembad met grote waterglijbaan, een snackbar met heerlijk buitenterras, een minisupermarkt voor de dagelijkse dingen, fiets- en skelterverhuur en een midgetgolfbaan waar elke dag wel vakantiegangers te vinden waren. En, niet te vergeten, de grote zwemvijver waar ook gevist kon worden. De vriend van onze oudste dochter houdt zelf erg van vissen en had zijn eigen visspulletjes meegenomen.

Tijd om de prachtige omgeving te verkennen

Na de eerste paar dagen op het vakantiepark te zijn geweest, besloten we om er met zijn allen een dagje op uit te gaan in de omgeving van Lommel. Zo zijn we als eerst naar de Grotten van Remouchamps geweest in Luik. Hier kregen we een ondergrondse rondleiding van een Nederlandssprekende gids. De rondleiding was erg leuk en de grotten waren prachtig. Wel was het een hele klim, trapjes op en af en schuine vloeren. De gids vertelde ons alles over het ontstaan en de vorming van de grotten. Hierbij hebben we geleerd dat water en kalk de twee grondelementen zijn waaruit een grot kan ontstaan. Het laatste kwartier hoefden we niet meer te lopen, maar mochten we in bootjes over de Rubicon, een ondergrondse rivier die uitstroomt in de Amblève, naar de ingang terugvaren. Echt een leuke belevenis. Tip: bezoek de grotten in de ochtend. Toen wij rond half 1 de grotten uit gingen kwam de rij tot om de hoek van de straat.

Vertoeven op het vakantiepark en de omgeving verkennen
Een dag naar de grotten geweest en drankjes gedronken op het terras

Na wat gegeten te hebben, zijn we doorgereden naar het Mijnmuseum in Beringen, de grootst bewaard gebleven mijn van België. Onder begeleiding van een ex-mijnwerker maakten we kennis met het leven en het werken in en rondom de mijn. Nadat we de echte mijnwerkershelmen hadden opgezet, daalden we af de mijngangen in. Samen met onze gids liepen we in de voetsporen van de mijnwerkers richting de verschillende zalen waar het leven en werken in de mijnen werd nagebootst. Er hingen overal ouderwetse telefoons en lampen en we namen een kijkje bij de kleine kolenwagons. We konden ook zelf aan de slag met enkele gereedschappen die door de jaren heen ook door de mijnwerkers zelf werden gebruikt. Na de rondleiding hebben we heerlijk wat gedronken op het terras en eindigden we de middag met een ritje in een authentieke mijntrein. Als je het mij vraagt moet je hier zeker naartoe gaan wanneer je in de buurt bent. Echt super om een keer mee te maken.

In de tweede week van onze vakantie ben ik samen met mijn twee dochters wezen winkelen in Eindhoven. We shopten bij de Steps, Primark en New Yorker, lunchten bij La Place en sloten de dag af met een lekker ijsje op het terras.

Wat we nog meer gedaan hebben?

Gedurende onze vakantie hebben we veel leuke activiteiten ondernomen. Centraal op het vakantiepark ligt een prachtige midgetgolfbaan waar wij een paar uurtjes actief met elkaar bezig zijn geweest. Omdat het zo warm was, hebben we bijna iedere dag wel gebruik gemaakt van het zwembad of waren we te vinden aan de waterplas. Met mijn handdoek in de schaduw en een verfrissend drankje of lekker softijsje was het hier goed vertoeven. Ook zijn we één dag wezen zwemmen in het subtropische zwembad van De Vossemeren. Vrienden van ons waren hier op vakantie en gingen iets eerder naar huis dan gepland. Zo konden wij voor een dag van hun zwembadtickets gebruiken maken. We hebben ons prima vermaakt in het water. Terwijl de kinderen zich vermaakten bij de spectaculaire glijbanen en de wildwaterbaan, ben ik samen met mijn man in het bubbelbad gaan zitten. Heerlijk zo’n dagje ontspannen!

In de avonden hebben we ons vermaakt met een potje hartenjagen. Hartenjagen vind ik zelf een erg leuk gezelschapsspel, waar ik in de loop van de vakantie steeds beter in werd. Haha, wat hebben we een hoop lol gehad. Ook werden er op het vakantiepark leuke feestavonden georganiseerd zoals bingoavonden, karaoke, dansen, thema-avonden en livemuziek.

Tijd om weer naar huis te gaan

Ja, aan alles komt een einde. Het is tijd om weer naar huis te gaan. Twee heerlijke weken zijn voorbij gevlogen en we komen een zeker een keer terug! We hebben genoten van een fijn verblijf op een prachtige locatie net over de grens bij onze zuiderburen. Als ik jou was zou ik het wel weten, op naar Lommel deze zomer!

Adelien Geschreven door: Adelien (Gastblogger)

Ik houd ervan om ieder jaar een paar weken op vakantie te gaan. En dit doe ik het liefst met mijn man en kinderen. Tijd voor wat ontspanning, mooie plaatsen ontdekken, nieuwe mensen leren kennen en doen waar je zelf zin in hebt. Mijn ideale vakantie: ik zou nog wel een keer naar Bali willen. Verder hou ik ervan om te wandelen met onze hond of om lekker te barbecueën met vrienden op een warme zomerse dag.